De streamingindustrie: een veelbelovende en groeiende markt

Streamen, wie doet het anno 2024 niet? Praktisch iedere Nederlander heeft wel een abonnement op minimaal één streamingdienst, maar sommige mensen zijn zelfs geabonneerd op meerdere diensten. Omdat streamen nog steeds aan populariteit wint, verwachten we dat de streamingindustrie de komende jaren alsmaar groter wordt. In deze tekst kijken we wat deze industrie zo veelbelovend maakt en waarom het in onze ogen een groeiende markt is.

Er komen steeds meer streamingdiensten bij

Streamingdiensten zijn de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond geschoten. Netflix, Max, Prime Video en Disney+ zijn bekende platformen die zich richten op streaming. Toch zijn er ook nog talloze minder bekende streamingdiensten waarop jij je kunt abonneren. Zo blijkt uit onderzoek van ExpressVPN bijvoorbeeld dat diensten die Free Ad-Supported Streaming Television (FAST) aanbieden, alsmaar populairder worden. Deze streamingdiensten zijn gratis te gebruiken. Voordat je aan een film of serie kunt beginnen, moet je eerst een paar advertenties kijken. Dit kan de komende jaren voor een verschuiving in de streamingindustrie zorgen.

Aantal abonnementen blijft stijgen

Naast het aantal streamingdiensten blijft ook het aantal abonnementen op deze diensten stijgen. Uit recent onderzoek van eMarketer – een Amerikaans marktonderzoeksbureau – blijkt dat er in 2025 naar verwachting 2,3 miljard streamingabonnementen zijn. Dit betekent een stijging van 10 procent ten opzichte van het aantal abonnementen in 2022. Hieruit kunnen we opmaken dat de populariteit van streamingdiensten ook de komende jaren blijft groeien.

Streamingsdiensten gaan samenwerken

Het verbaast je misschien niet dat Netflix de grootste streamingdienst ter wereld is. Het is voor andere platformen lastig om de concurrentiestrijd aan te gaan. Daarom zien we steeds vaker dat streamingdiensten consolideren. Door de krachten te bundelen is het voor de ‘kleinere’ platformen makkelijker om te concurreren met Netflix. In mei 2023 fuseerden HBO Max en Discovery+ tot Max. Hierdoor behoort deze streamingdienst tegenwoordig tot één van de grootste mediagrootmachten ter wereld.

In plaats van consolideren kiezen steeds meer streamingdiensten ervoor om licentieovereenkomsten te sluiten met ‘concurrenten’. Zo kun je HBO-series als InsecureBallers en Six Feet Under bijvoorbeeld ook zien op Netflix. Het aanbod van Netflix wordt door dit soort overeenkomsten nog groter, maar Max – de ‘eigenaar’ van de series – verdient geld via een concurrent. Als meer streamingdiensten voor een soortgelijke aanpak kiezen, kan dit maar zo het einde betekenen van platform-exclusiviteit.

Concurreren met traditionele studio’s

Wie denkt dat streamingdiensten niet kunnen concurreren met traditionele studio’s, heeft het mis. Netflix bewees de afgelopen jaren het tegendeel met de film All Quiet on the Western Front. Deze film schreef geschiedenis bij de Oscars door in liefst negen categorieën genomineerd te worden en de prijs voor Beste Internationale Film te winnen. Dit bewijst dat streamingdiensten wel degelijk kunnen concurreren met traditionele studio’s.

Streamingdiensten blijven innoveren

Eén van de belangrijkste redenen waarom de streamingindustrie een veelbelovende en groeiende markt is, is omdat streamingdiensten blijven innoveren. Dit doen ze niet alleen door regelmatig nieuwe content toe te voegen, maar ook door middel van andere veranderingen. Zo kondigde Netflix in 2023 bijvoorbeeld aan om de prijzen van advertentievrije abonnementen te verhogen. Prime Video van Amazon kiest voor een andere aanpak en introduceert in 2024 reclame. Als blijkt dat deze streamingsdiensten hier succes mee boeken, is de kans groot dat andere platformen dit voorbeeld volgen.